Publikacje

KSIĄŻKI

  •  Metafizyka obrazu. O teorii sztuki i postawie artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza, Poznań: UAM, 1985.
  •  Stanisław Ignacy Witkiewicz, Warsaw: KAW, 1989.
  •  Dekada. O syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce, sztuce – wybiórczo i subiektywnie, Poznań: Obserwator, 1991.
  •  Artysta między rewolucją i reakcją. Studium z zakresu etycznej historii sztuki awangardy rosyjskiej, Poznań: UAM, 1993.
  •  W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań: Obserwator, 1996.
  •  Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 1999.
  •  Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2005.
    •  In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-garde in Eastern Europe, 1945-1989, trans. Anna Brzyski, London: Reaktion Books, 2009.
    •  Avangarda u sjeni Jalte: umjetnost Srednjoistočne Europe u razdoblju 1945-1989, Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2011.
  •  red. z Katją Bernhardt, Grenzen überwiegend. Festschrift für Adam S. Labuda zum 60. Geburtstag, Berlin: Lukas, 2006.
  •  Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Cracow: Universitas, 2007.
  •  Muzeum krytyczne, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2011.
    •  Kritĉki Muzej, Belgrade: Evropa Nostra/Centar za muzeologiju i heritologiju Univerziteta u Beogradu, 2013.
  •  Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2010.
  • red. z Katarzyną Murawską-Muthesius, From Museum Critique to the Critical Museum, Ashgate, 2015.
  •  red. z Jérômem Bazin i Pascalem Dubourg Glatigny, Art Beyond Borders: Artistic Exchange in Communist Europe (1945-1989), Budapest: Central European University Press, 2016.
  •  Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2018.

ARTYKUŁY (wybór)

  •  “Nad mapą neoawangardy Europy Środkowej lat siedemdziesiątych XX wieku”, Artium Quaestiones XIII, 2002, s. 125-228. 
  • „Between Place and Time: a Critical Geography of New Central Europe”, w: Time and Place. The Geohistory of Art, Thomas DaCosta Kaufmann and Elizabeth Pilliod (red.), Hants: Ashgate, 2005, s. 153-171.
  •  “Toward a Horizontal History of the European Avant-Garde”, trans. Marek Wilczyński, w: Europa! Europa? The Avant-Garde, Modernism and the Fate of a Continent, red. Sascha Bru, et al., Berlin: De Gruyter, 2009, s. 49-58.
  • “Gender after the Wall”, w: Gender Check. Feminity and Masculinity in the Art of Eastern Europe, Bojana Pejić (red.), Wien/ Cologne: Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig/Verlag der Buchhandlung Walter König, 2009, s. 236-240
  • “Writing on Art after 1989”, w: Hans Belting, Andrea Buddensieg, Peter Weibel (red.) “The Global Contemporary and the Rise of New Art Worlds, Karlsruhe/ Cambridge MA: ZKM| Center for Art and Media/ The MIT Press, 2013, s. 202-207
  • „New Museums/ New Europe”, w: Maria Orińková (red.), “Curating ‗Eastern Europe‘ and Beyond. Art Histories trough the Exhibition, Frankfurt am Main/ Bratislava: Peter Lang/ Veda – Slovak Academy of Science, 2013, s. 91-99.
  •  “East European Art Peripheries Facing Post-Colonial Theory”, Nonsite 12 (Aug 2014).
  •  “From Global to Alter-Globalist Art History”Teksty Drugie 1, 2015, s. 112-134.
  • “The Global NETwork: An Approach to Comperative Art History”, w: “Circulations in the Global History of Art”, Thomas DaCosta Kaufmann, Catherine Dossin, Béatrice Joyeux-Prunel (red.), Ashgate, 2015, s. 149-165.
  • “Why have there no been great Pop Art curatorial projects in Eastern Europe in the 1960s?”, w: Öhrner, Annika (red.), “Art in Transfer in the Era of Pop”, Södertörn Studies in Art History and Aesthetics, 2017, s. 21-35.